Lees in 2 minuten
Gepubliceerd op 21-03-2024
BlogErik Mijnheer
Business Manager
5 tips om op de hoogte te blijven van wet- en regelgeving
Als schuldhulpverlener is het essentieel om op de hoogte te blijven van (veranderende) wet- en regelgeving. Hoe je dit kunt doen? Laat je inspireren door deze praktische tips.
Juridische zekerheid is cruciaal, want hiermee beperk je het risico op schade én het zorgt ervoor dat cliënten en samenwerkingspartners vertrouwen in jou als schuldhulpverlener krijgen en behouden. Het is jouw taak om te zoeken naar een passende oplossing voor de ontstane problemen van je cliënten, uiteraard binnen de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en de normen van de NVVK (indien je gemeente daar lid van is).
Het is dus essentieel om je kennis omtrent de geldende wet- en regelgeving up-to-date te houden. Deze wetten en regels zijn echter nogal aan verandering onderhevig. Hoe houd je jouw kennis actueel?
1. Volg brancheverenigingen en autoriteiten
In dit digitale tijdperk is het over het algemeen niet moeilijk om kennis te verkrijgen. Dit geldt ook voor vakinformatie op het gebied van schuldhulpverlening. Er zijn voldoende brancheverenigingen en andere autoriteiten in de branche die relevante informatie delen op bijvoorbeeld LinkedIn, in nieuwsbrieven of op congressen. Het is een kleine moeite om toonaangevende instanties en personen te volgen op LinkedIn, je aan te melden voor branchegerichte nieuwsbrieven en eens in de zoveel tijd een congres te bezoeken. Een laagdrempelige manier om op de hoogte te blijven!
2. Volg trainingen
Deze tip vraagt een iets grotere (tijds)investering dan de voorgaande. Persoonlijk volg al jarenlang verschillende opleidingen, cursussen en trainingen om mijn kennis bij te spijkeren en qua persoonlijke ontwikkeling te blijven groeien. Er is veel aanbod aan trainingen op het gebied van schuldhulpverlening. Ik zou dan ook zeker adviseren om jaarlijks een training te volgen om ervoor te zorgen dat je kennis actueel blijft. Een specifieke training die ik persoonlijk aanraad? De training Vtlb zou ik regelmatig volgen, zeker omdat deze twee keer per jaar wijzigt. Om er zeker van te zijn dat je op basis van de laatste wet- en regelgeving en naar de huidige stand van zaken (complexe) Vtlb-berekeningen kunt maken en beoordelen, is het belangrijk om je kennis op dit gebied eens in de zoveel tijd op te frissen.
3. Leer van collega's en vakgenoten
Hoewel vakinformatie vanuit brancheverenigingen, autoriteiten en kennisinstituten zeer belangrijk en nuttig is, leer je in de praktijk natuurlijk het meest van andere schuldhulpverleners in het werkveld. Maak structureel tijd voor casusbesprekingen met collega’s of andere vakgenoten. Door te werken in een team leer je van en met elkaar.
4. Zoek buurgemeenten op
Ik zou ook zeker aanraden om niet binnen de grenzen van je eigen gemeente te blijven. Schuldhulpverleners in andere gemeenten zijn met hetzelfde vak bezig en de kans is groot dat zij tegen dezelfde uitdagingen aan lopen als jij. Zoek buurgemeenten op om ontwikkelingen met elkaar te bespreken en elkaar te inspireren tot nieuwe oplossingen.
5. Gebruik een cliëntvolgsysteem die voldoet aan de Wgs en NVVK normen
Deze tip helpt je feitelijk niet om op de hoogte te blijven van wet- en regelgeving, dat is natuurlijk ook niet het doel van je cliëntvolgsysteem. Toch kan het je zeker helpen wanneer je werkt met een applicatie die voldoet aan de Wgs en NVVK richtlijnen en ook op deze manier is ingericht. Het is prettig wanneer een systeem je helpt bij het vastleggen van de juiste informatie, wettelijke termijnen automatisch worden bewaakt, berekeningen correct worden gemaakt en je geen essentiële stappen vergeet. Zo kun je er altijd op vertrouwen dat je de juiste weg naar de oplossing bewandelt.
Meer inspiratie...
Heeft dit blog je geïnspireerd om met deze en andere uitdagingen aan de slag te gaan? Mijn collega Daniëlle Knapen – rijk aan 12 jaar ervaring als schuldhulpverlener – schreef onlangs een e-Book over hoe zij vanuit haar ervaringen als schuldhulpverlener met bepaalde uitdagingen omging. Je krijgt praktische tips en tricks over hoe jij meer grip kunt krijgen op je werk en uiteindelijk meer tijd kunt besteden aan je cliënten. Laat je inspireren en download dit e-Book gratis!
Stratech Perspectief
cliëntvolgsysteem
Software die je helpt
Met ons cliëntvolgsysteem kun je alle activiteiten eenvoudig registreren, ordenen en beheren. Hierdoor kun je jouw aandacht besteden aan het helpen van cliënten.
Aanmelden voor updates
Ontvang de nieuwste ontwikkelingen omtrent Stratech Perspectief Cloud en het sociale domein automatisch in je mailbox 🤩
Kennisbank
Gerelateerde andere artikelen
Lees in 2 minuten
Niniek en Damon over een gestroomlijnde transitie naar de cloud
Achter de schermen zijn onze klanten druk met hun transitie naar het vernieuwde Perspectief Cloud. Met een uitgedacht stappenplan helpen wij je door het...
Daniëlle Knapen
Product Manager
Lees in 2 minuten
Perspectief Cloud | Highlights en vooruitblik
Er staat een grote mijlpaal voor Stratech Social voor de deur: op 1 januari 2025 gaat Perspectief Cloud officieel live! Het einde van het jaar staat...
Daniëlle Knapen
Product Manager
Lees in 2 minuten
Servicedesk over de cloudmigratie
De overgang naar Stratech Perspectief Cloud vergt heel wat voorbereiding, niet alleen voor ons ontwikkelteam maar voor de gehele organisatie. Zo is onze...
Tiffany Dooghe
Servicedesk Medewerker
knowhow
knowhow
Altijd zicht op je cliënt én grip op de financiën: twee zaken die erg belangrijk zijn. Wij begrijpen jouw dagelijkse processen en ontzorgen je met onze totaaloplossing.
[NIEUWS] Stratech Perspectief Update | Maart 2025
[BLOG] Niniek en Damon over een gestroomlijnde transitie naar de cloud