Lees in 2 minuten
Gepubliceerd op 21-03-2024
BlogDaniëlle Knapen
Product Manager
5 tips voor meer grip op je workload
Product Manager Daniëlle Knapen weet vanuit haar jarenlange ervaring als schuldhulpverlener als geen ander tegen welke uitdagingen je aan kunt lopen. In deze blog geeft ze tips om meer grip te krijgen op je workload.
In mijn tijd als schuldhulpverlener was ik het liefst de hele dag bezig met mijn cliënten. Het voeren van cliëntgesprekken, opzetten van schuldregelingen en het vinden van oplossingen voor de problematiek van mijn cliënten maakten mijn (soms lange) dagen de moeite waard. Het laatste waar ik op zat te wachten was een berg administratieve rompslomp, maar ik wist ook dat administratie en registratie nodig zijn om grip te krijgen en te houden op mijn workload.
Herkenbare situatie? Ik deel graag wat tips met je die mij hielpen aan meer overzicht, waardoor ik mijn werk beter én met meer plezier kon doen.
1. Voorkom nevenadministraties
Voor mij was het afhandelen van administratie iets dat erbij hoorde, maar waar ik het liefst zo weinig mogelijk tijd en energie in wilde steken. Mijn belangrijkste advies is om zoveel mogelijk vanuit één applicatie te werken, en niet met allerhande nevenadministraties. Hanteer voor jezelf de vuistregel: hoe meer systemen je gebruikt om zaken in vast te leggen, hoe meer systemen je moet bijhouden. Eén simpel en overzichtelijk registratiesysteem voorkomt je een hoop administratie frustratie!
2. Doe je voordeel met automatisering en standaardisering
Waarom zou je je werk niet zo gemakkelijk mogelijk maken? Automatiseer wat je kunt automatiseren en standaardiseer wat je kunt standaardiseren. Ontkom je er onverhoopt tóch niet aan om met verschillende systemen te werken? Zorg er dan voor dat deze systemen naadloos op elkaar aansluiten en maak koppelingen indien mogelijk. Werk je veel met brieven, documenten en rapporten? Zorg er dan voor dat er een goede standaard beschikbaar is, zodat je niet telkens het wiel opnieuw uit hoeft te vinden. Hiermee maak je het niet alleen jezelf gemakkelijk, het zorgt ook voor een uniforme werkwijze.
3. Werk met acties en taken
Werk jij al taakgericht? Ik vond het altijd erg prettig om concrete acties en taken op te stellen en die in de tijd weg te zetten. Door taakgerichte werkwijze voorkom je dat je zaken vergeet. Vergeet hierbij ook niet om belangrijke data goed vast te leggen en bij te houden, zodat termijnen en deadlines bewaakt kunnen worden.
4. Heldere communicatie met cliënten en schuldeisers
Wellicht een open deur, maar maak je afspraken met cliënten, instanties of schuldeisers? Maak deze altijd SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Eindig een afspraak met een samenvatting voor de cliënt en communiceer hierin meteen het vervolg of de vervolgafspraak. Maak gebruik van het Schuldenknooppunt voor efficiënte communicatie met schuldeisers. Communiceer daarnaast zoveel mogelijk via e-mail zodat afspraken zwart op wit staan en je hierop terug kunt vallen.
5. Maak communicatie overzichtelijk en inzichtelijk
Uiteindelijk krijg je altijd meer grip door overzicht en inzicht. Leg alle communicatie met cliënten, instanties en schuldeisers vast in je cliëntvolgsysteem. Voorkom dat belangrijke communicatie omtrent gemaakte afspraken in bijvoorbeeld Outlook blijven hangen waardoor je ze over het hoofd ziet. Zorg ervoor dat je dossiers – en de status van trajecten – snel en makkelijk inzichtelijk zijn voor jou en jouw collega’s. Maak daarnaast ook alle (financiële) gegevens en andere belangrijke informatie toegankelijk voor collega’s. Dit draagt bij aan een effectieve samenwerking en besluitvorming en uiteindelijk meer grip op je workload.
Laat je inspireren
Wil je weten hoe ik als schuldhulpverlener met andere uitdagingen uit het werkveld omging? Ik schreef er onlangs een e-Book over, met praktische tips en tricks over hoe jij meer grip kunt krijgen op je werk en uiteindelijk meer tijd kunt besteden aan je cliënten. Benieuwd naar dit e-Book? Hij is nu gratis te downloaden!
Stratech Perspectief
cliëntvolgsysteem
Software die je helpt
Met ons cliëntvolgsysteem kun je alle activiteiten eenvoudig registreren, ordenen en beheren. Hierdoor kun je jouw aandacht besteden aan het helpen van cliënten.
Aanmelden voor updates
Ontvang de nieuwste ontwikkelingen omtrent Stratech Perspectief Cloud en het sociale domein automatisch in je mailbox 🤩
Kennisbank
Gerelateerde andere artikelen
Lees in 2 minuten
Niniek en Damon over een gestroomlijnde transitie naar de cloud
Achter de schermen zijn onze klanten druk met hun transitie naar het vernieuwde Perspectief Cloud. Met een uitgedacht stappenplan helpen wij je door het...
Daniëlle Knapen
Product Manager
Lees in 2 minuten
Perspectief Cloud | Highlights en vooruitblik
Er staat een grote mijlpaal voor Stratech Social voor de deur: op 1 januari 2025 gaat Perspectief Cloud officieel live! Het einde van het jaar staat...
Daniëlle Knapen
Product Manager
Lees in 2 minuten
Servicedesk over de cloudmigratie
De overgang naar Stratech Perspectief Cloud vergt heel wat voorbereiding, niet alleen voor ons ontwikkelteam maar voor de gehele organisatie. Zo is onze...
Tiffany Dooghe
Servicedesk Medewerker
knowhow
knowhow
Altijd zicht op je cliënt én grip op de financiën: twee zaken die erg belangrijk zijn. Wij begrijpen jouw dagelijkse processen en ontzorgen je met onze totaaloplossing.
[NIEUWS] Stratech Perspectief Update | Maart 2025
[BLOG] Niniek en Damon over een gestroomlijnde transitie naar de cloud