We gaan naar de Cloud. Een veel besproken ontwikkeling onder onze klanten en voor Stratech Social dé ontwikkeling waar heel 2024 op gericht zal zijn. Maar wat is “de Cloud” eigenlijk? Wat is onze visie achter deze transitie? En wat betekent dit voor onze (toekomstige) klanten? Product Manager Daniëlle Knapen vertelt er alles over in dit blog.
De Cloud, Software-as-a-Service, twee technische termen die voor velen wellicht weinig tot de verbeelding spreken. Kort gezegd staat “de Cloud” voor het werken en opslaan via internet. De informatie staat dus niet op een computer maar online. Om toegang te krijgen is een internetverbinding nodig. “Door vertaald naar Stratech Social betekent dit dat we onze software beschikbaar gaan stellen als SaaS-oplossing, oftewel Software-as-a-Service. Dit is een model waarbij software applicaties via internet worden aangeleverd, dus als service. Gebruikers kunnen gebruik maken onze software zonder deze te hoeven installeren en onderhouden”, vertelt Daniëlle. “Dit betekent dat gemeenten geen eigen dienst meer op een eigen omgeving hebben, maar dat alle gemeenten gebruik maken van één dienst.”
“Het is een strategische overweging om ons cliëntvolgsysteem naar de Cloud te brengen”, aldus Daniëlle. “Met onze nieuwe applicatie bouwen we aan toekomstbestendige software. De overstap naar de Cloud biedt gemeenten veel voordelen op het gebied van kosten, efficiëntie, beveiliging en flexibiliteit. Dit maakt dan ook dat het in aanbestedingen steeds vaker als eis gesteld wordt. Wij omarmen deze ontwikkeling omdat we samen met onze klanten klaar willen zijn voor de toekomst.”
Om te beginnen is Stratech Perspectief Cloud volledig gebouwd volgens de Wgs en NVVK richtlijnen. “Het proces is eenduidig en eenvoudig. De gestroomlijnde en overzichtelijke structuur in de applicatie helpt beginnende schuldhulpverleners aan een vliegende start én het helpt een team om uniform te werken. Je voorkomt bijvoorbeeld dat medewerker A in een zelfde situatie op een andere manier te werk gaat dan medewerker B. Een groot voordeel in tijden waarin het moeilijk is om aan personeel te komen!” legt Daniëlle uit.
Deze overzichtelijke en uniforme structuur maakt het werken met onze Cloud oplossing kinderlijk eenvoudig. “Ons doel is om met zo weinig mogelijk klikken door het proces te gaan. De gebruiker wordt automatisch door de processen geleid. Noodzakelijke informatie moet worden vastgelegd om een stap verder te kunnen, en kan dus niet vergeten worden. Termijnen worden bewaakt en in kleur geregistreerd. Zo ziet de gebruiker in één oogopslag hoe een cliëntdossier loopt,” aldus Daniëlle. “Ook vormt Stratech Perspectief Cloud een eenvoudige geïntegreerde tool voor brieven en documenten. Rapporten maken management informatie in één oogopslag inzichtelijk. Zo heb je bijvoorbeeld alle input voor de NVVK jaarcijfers en de Benchmark voor handen.”
Met de komst van onze Cloud oplossing is de mate van standaardisering toegenomen. Daniëlle legt uit dat dit verschillende voordelen voor de gebruiker met zich meebrengt. “Ten eerste kunnen we bij een gestandaardiseerd proces een consistente kwaliteit waarborgen. Maatwerk leidt tot risico’s bij updates en migraties. Het is in de praktijk lastig in te schatten welke impact een update heeft op de werking van een maatwerk systeem. Bovendien kost het veel tijd om bij iedere update rekening te moeten houden met lokale infrastructuren van gemeenten. Daarnaast kunnen we nieuwe functionaliteit sneller beschikbaar stellen aan onze klanten. Zo wordt bij een update van SaaS-software automatisch alle functionaliteit beschikbaar gesteld aan alle klanten. Mocht er onverhoopt iets misgaan, kunnen wij dit ook sneller oplossen. We bieden dus een snellere en stabielere applicatie, met betere functionaliteit, en waarbij we sneller kunnen reageren op ontwikkelingen. Een derde voordeel is dat onze gebruikers áltijd en overal kunnen werken met onze Cloud oplossing, zolang er maar een internetverbinding is. Tot slot hebben gemeenten geen omkijken meer naar patches en updates. Stratech Social ontzorgt kanten volledig in het onderhouden en updaten van de applicatie. Bijkomend voordeel is dat een testomgeving niet meer nodig is. Dit om de simpele reden dat testen voor een update niet meer hoeft.”
“Absoluut niet,” verzekert Daniëlle. “Bij de (door)ontwikkeling van Stratech Perspectief Cloud staan wet- en regelgeving én marktbehoefte altijd centraal. Onze specialisten weten wat er speelt in de markt en wat onze klanten nodig hebben, waardoor we met ontwikkelingen altijd aan zullen sluiten bij de markt. Naast dat we vasthouden aan het proces zoals voorgeschreven door Wgs en NVVK, geven we ook ruimte voor eigen aanvulling als het gaat om regio gebonden zaken, denk aan diversen in aanmeldredenen. Bovendien werken we al sinds de start van de nieuwe applicatie nauw samen met een klantpanel, bestaande uit verschillende gemeenten waarvan continu feedback opgehaald wordt over het functioneren van de software. Door gebruik te maken van best practice processen kunnen onze gebruikers erop vertrouwen dat Stratech Perspectief Cloud altijd klantgericht zal zijn.”
Tot slot vertelt Daniëlle dat Stratech Social méér is dan alleen een softwareleverancier. “Met meer dan 20 jaar ervaring in de branche, beschikken wij over een schat aan kennis over schuldhulpverlening en budgetbeheer. Als betrokken kennispartner staan we dichtbij de praktijk en onze klanten. Ons team bevat een breed scala aan professionals: van Software Engineers met specialistische kennis over programmeren, tot aan Business Consultants en Servicedesk Specialisten die zich dagelijks bezighouden met het optimaliseren van processen bij onze klanten. Bovendien onderhouden wij nauwe contacten met belangrijke partijen in de branche, zoals de NVVK, Bureau Wsnp, Centric en het Schuldenknooppunt.”
De ontwikkelingen omtrent Stratech Perspectief Cloud gaan razendsnel. Wil je op de hoogte blijven van alle vorderingen? Meld je dan aan voor onze updateservice en mis niets!