Lees in 2 minuten
Gepubliceerd op 21-03-2024
BlogErik Mijnheer
Business Manager
Hoe vind en bind je nieuwe collega's?
Ook de schuldhulpverleningsbranche heeft te kampen met personeelstekort. Business Manager Erik Mijnheer beschrijft in dit blog zijn visie op hoe om te gaan met het vinden en binden van nieuwe collega's.
Zoals zo’n beetje iedere branche in Nederland, heeft ook het werkveld van de schuldhulpverlening te kampen met personeelstekort. Het is en blijft moeilijk om goed geschoold personeel te vinden én te behouden. Vervelend voor de gemeente waarvoor je werkt, maar zeker ook voor jou en collega’s. Een gebrek aan collega’s kan zorgen voor een te grote workload, waardoor de kans op fouten toeneemt, termijnen niet worden gehaald en uiteindelijk jouw cliënten hiervan de dupe worden.
Hoe kun jij omgaan met het personeelstekort en op welke manier kun je invloed uitoefenen op het vinden en behouden van nieuwe collega’s?
Ambassadeur van schuldhulpverlening
Zoals dat ook werkt met de verkoop van producten en diensten, is niets zo krachtig als de stem van een ervaringsdeskundige of gebruiker. Zo wordt een review van een klant over het algemeen vele malen serieuzer genomen dan dezelfde woorden van het bedrijf zelf. Dit principe geldt ook voor de arbeidsmarkt. Geen enkele recruiter kan het werkveld van de schuldhulpverlening zo goed verkopen als jij, degene die er midden in staat en het werk dagelijks met veel passie en enthousiasme vervult. En precies daar ligt jouw invloed. Deel bijvoorbeeld eens een bericht op LinkedIn over een succesvolle praktijkcase, hoe jij een cliënt hebt kunnen helpen en hoe dit jou persoonlijk heeft laten groeien of energie heeft gegeven. Spreek je met potentiële nieuwe collega’s? Leg uit waar jouw passie voor het vak vandaan komt en probeer je enthousiasme over te brengen.
Is er een collega binnen gekomen die nieuw is in het werkveld? Geef hem dan ook de kans om de mooie kanten van het vak zelf te zien en te ervaren. Iedere schuldhulpverlener wil het liefst met cliëntgesprekken en schuldregelen bezig zijn, niet met een berg administratieve rompslomp. Geef je nieuwe collega’s dan ook zoveel mogelijk de ruimte om te doen waar het om gaat en wat jullie werk zo leuk maakt.
Een vliegende start en een vlotte inwerkperiode
Zijn er nieuwe collega’s gevonden die jouw team komen versterken? Het binden en behouden van nieuwe collega’s is natuurlijk minstens zo belangrijk als het vinden ervan. En ook hier kun jij je steentje bijdragen. Gaat het om een starter die nieuw is in het vak van schuldhulpverlening? Geef hem dan een vliegende start. Neem de tijd om hem de kneepjes van het vak te leren en laat hem leren van jouw casussen en dossiers.
Een nieuwe baan kan natuurlijk altijd voor wat onzekerheid zorgen bij nieuwe collega’s. Dit geldt voor starters, maar ook voor ervaren schuldhulpverleners kan het spannend zijn om bij een nieuwe werkgever te beginnen. Neem onzekerheid weg door vanuit een goed ingericht proces te werken. Een (nieuwe) collega moet erop kunnen vertrouwen dat een proces zó is ingericht, dat hij geen fouten kan maken of zaken kan vergeten wanneer hij alle gedefinieerde stappen doorloopt. Voor een starter is alles nieuw. Voor een schuldhulpverlener die vanuit een andere organisatie komt is de werkwijze anders. Een uniforme werkwijze draagt zeker bij aan een vlotte inwerkperiode en een vliegende start.
Laat je inspireren
Heeft dit blog je geïnspireerd om met deze en andere uitdagingen aan de slag te gaan? Mijn collega Daniëlle Knapen – rijk aan 12 jaar ervaring als schuldhulpverlener – schreef onlangs een e-Book over hoe zij vanuit haar ervaringen als schuldhulpverlener met bepaalde uitdagingen omging. Je krijgt praktische tips en tricks over hoe jij meer grip kunt krijgen op je werk en uiteindelijk meer tijd kunt besteden aan je cliënten. Laat je inspireren en download dit e-Book gratis!
Stratech Perspectief
cliëntvolgsysteem
Software die je helpt
Met ons cliëntvolgsysteem kun je alle activiteiten eenvoudig registreren, ordenen en beheren. Hierdoor kun je jouw aandacht besteden aan het helpen van cliënten.
Aanmelden voor updates
Ontvang de nieuwste ontwikkelingen omtrent Stratech Perspectief Cloud en het sociale domein automatisch in je mailbox 🤩
Kennisbank
Gerelateerde andere artikelen
Lees in 2 minuten
Niniek en Damon over een gestroomlijnde transitie naar de cloud
Achter de schermen zijn onze klanten druk met hun transitie naar het vernieuwde Perspectief Cloud. Met een uitgedacht stappenplan helpen wij je door het...
Daniëlle Knapen
Product Manager
Lees in 2 minuten
Perspectief Cloud | Highlights en vooruitblik
Er staat een grote mijlpaal voor Stratech Social voor de deur: op 1 januari 2025 gaat Perspectief Cloud officieel live! Het einde van het jaar staat...
Daniëlle Knapen
Product Manager
Lees in 2 minuten
Servicedesk over de cloudmigratie
De overgang naar Stratech Perspectief Cloud vergt heel wat voorbereiding, niet alleen voor ons ontwikkelteam maar voor de gehele organisatie. Zo is onze...
Tiffany Dooghe
Servicedesk Medewerker
knowhow
knowhow
Altijd zicht op je cliënt én grip op de financiën: twee zaken die erg belangrijk zijn. Wij begrijpen jouw dagelijkse processen en ontzorgen je met onze totaaloplossing.
[NIEUWS] Stratech Perspectief Update | Maart 2025
[BLOG] Niniek en Damon over een gestroomlijnde transitie naar de cloud