/Listing-highlighted-cards-(alternative)---Stock1.jpg)
Stratech Perspectief
Flexibel en gebruiksvriendelijk cliëntvolgsysteem.


/Listing-highlighted-cards-(alternative)---Gemeente-Delft3.jpg)
Tevreden klanten
Deze organisaties zijn al tevreden gebruikers.





Brochure aanvragen
Meer weten over onze oplossingen?

Over Stratech Social
Over onze organisatie.
/Listing-highlighted-cards-(alternative)---Stock1.jpg)
Stratech Perspectief
Flexibel en gebruiksvriendelijk cliëntvolgsysteem.


/Listing-highlighted-cards-(alternative)---Gemeente-Delft3.jpg)
Tevreden klanten
Deze organisaties zijn al tevreden gebruikers.





Brochure aanvragen
Meer weten over onze oplossingen?

Over Stratech Social
Over onze organisatie.
Stadsring51
De Amersfoortse schuldhulpverlener Stadsring51 helpt cliënten met schulden door het verstrekken van saneringskredieten.
Stadsring51
De Amersfoortse schuldhulpverlener Stadsring51 helpt cliënten met schulden door het verstrekken van saneringskredieten.
Werkveld
In het kort
- Herstructureringsfonds
- Samenwerking met private partijen
- Geslaagde pilot met vervolg
Vragen?
Saneringskredieten via Publiek-privaat fonds
Uniek aan de wijze waarop Stadsring51 saneringskredieten inzet, is de financiering vanuit een specifiek opgezet Herstructureringsfonds. Het Sociaal Fonds Amersfoort zorgt samen met een aantal private partijen, zoals een grote bank en een ziektekostenverzekeraar, voor de vulling van het fonds. De marktpartijen nemen zo duidelijk een stukje verantwoordelijkheid voor het oplossen van de schuldenproblematiek en kunnen zo hun sociale gezicht laten zien.
"Door deze financiering hoeven we geen geld te lenen, zoals andere kredietbanken vaak doen, en hiervoor dus ook geen kosten te maken. Het is de bedoeling dat het fonds 'revolverend' wordt. Als het goed is, komt een saneringskrediet na drie jaar weer terug als het bedrag volledig is afgelost. Uiteraard zal er ook uitval zijn, wij schatten zo'n 5 tot 10%. De gemeente Amersfoort staat garant voor het geld dat hierdoor weglekt. Naar verwachting zal het fonds zo'n € 550.000 bedragen, voldoende om naar verwachting ruim 10 jaar saneringskredieten te kunnen verstrekken."
Schuldenrust voor de cliënt
Dick van Maanen vertelt dat deze werkwijze voor de cliënt voordelen biedt. "Het grote voordeel voor de cliënt is schuldenrust, omdat ze nog maar één schuldeiser overhouden (Stadsring51). Daardoor heeft men in ieder geval een duidelijk beeld waar de verantwoordelijkheid ligt en met wie ze te maken hebben. Ze worden niet meer lastiggevallen door incassobureaus die, ondanks dat er afspraken zijn gemaakt, toch nog vaak contact opnemen. Er ontstaat voor de cliënt rust en overzicht."
Vermindering administratieve lasten
Naast voordelen voor de cliënt, brengt deze werkwijze ook diverse voordelen voor de schuldhulpverlener met zich mee. "Aan onze kant zal er een vermindering zijn van de administratieve lasten. Zo hoeven er bijvoorbeeld geen heronderzoeken meer uitgevoerd te worden. Daarnaast wordt er ook geen contact opgenomen met schuldeisers over de stand van zaken. De tijd die we hiermee besparen kunnen onze schuldhulpverleners inzetten voor het begeleiden van de mensen, dat is eigenlijk veel belangrijker dan alle administratie", aldus Dick van Maanen.
Ook voor schuldeisers zullen er minder administratieve handelingen zijn. "Doordat er geen hercontroles zijn, hoeven schuldeisers dus geen nieuwe saldo-opgaves te doen. Daarnaast hoeven ze niet meer 36 keer (looptijd schuldregeling in maanden, red) een ontvangen bedrag te verwerken. Ze krijgen in één keer het geld en kunnen het dossier sluiten."
Van pilot naar kredietbank
Aanleiding voor deze nieuwe werkwijze was de Amersfoortse pilot 'Op Eigen Benen'. In dit project werd een vijftal jongeren met weinig perspectief geholpen met een totaalpakket: volledige sanering van de schulden op basis van een saneringskrediet, huisvesting en begeleiding.
"Tijdens de pilot ontdekten we dat het verstrekken van saneringskredieten echt veel voordelen heeft en dat de schuldenrust bijdroeg aan het perspectief van deze jongeren. Vervolgens hebben we gekeken hoe we dat voor een bredere doelgroep mogelijk kunnen maken. We moesten bedenken hoe we op de juiste manier geld konden creëren in het fonds. Voor de zomervakantie heeft de gemeenteraad besloten Stadsring51 aan te wijzen als gemeentelijke kredietbank. Uiteraard is hier veel overleg en een goede procedure aan voorafgegaan."
Bij het verstrekken van saneringskredieten wordt Stadsring51 ondersteund door Stratech. In overleg met de Consultant van Stratech is het werkproces uitgewerkt en vastgesteld. "We gebruiken hiervoor de module 'Saneringskredieten' in Stratech Perspectief. Die is inmiddels ingericht en afgestemd op onze werkwijze. Dat is in hoog tempo gebeurd, daar ben ik erg blij mee."
De NVVK heeft gepleit voor een Landelijk Schuldsaneringsfonds. Dit fonds voorziet in de oplossing van problematische schulden door het landelijk inzetten van saneringskredieten door gemeenten en schuldhulpverlenende instanties. Vervolgens kunnen hulpverleners zich richten op de begeleiding bij het op orde houden van de financiën.
Ook in politiek Den Haag is er ruimschoots aandacht voor dit landelijke fonds. Het plan krijgt bijval van diverse politieke partijen. Dick van Maanen geeft aan: "Het is mooi dat de landelijke politiek dit op de agenda zet. Het is helemaal in de lijn van wat we nu In Amersfoort doen: we kunnen er meer mensen beter mee helpen. De ambitie blijft om meer mensen met schulden te helpen, onder andere door ervoor te zorgen dat mensen de weg naar schuldhulpverlening nog beter weten te vinden. Dat is een vervolgstap, er is nog volop werk te doen wat dat betreft."
Meer referenties
Lees hier andere ervaringen van tevreden gebruikers.

Stichting de Schuldencoach

Stichting Esdégé-Reigersdaal
Meer weten?
Met Stratech als kennispartner bent u altijd verzekerd van de juiste ondersteuning van uw dagelijkse sociaal financiële werkprocessen. Meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen?
/CTA-banner-contact-Rene-Kock-zwartwit-transparant.png)
René Kock
Account Manager Stratech Socialknowhow
knowhow
Altijd zicht op uw cliënt én grip op de financiën: twee zaken die erg belangrijk zijn. Wij begrijpen uw dagelijkse processen en ontzorgen u met onze totaaloplossing.
De gemeente Heerenveen gaat voor efficiënt en gebruiksvriendelijk
Persoonlijke benadering en inzicht voor cliënten bij BuroNed